Farvel Fiesta

0
25
fiesta

Hvilkenbils oktan-elskende Morten Kjeldsen har kørt den sidste Fiesta. Til sommer indstiller Ford produktionen af festlige Fiesta.

Dette er et farvel. Men samtidig en hyldest til en af de mest farverige og fornøjelige minibiler, der siden premieren i 1976 mest har begejstret og kun på få punkter skuffet.

Den smertelige sandhed er nemlig den, at Ford Fiesta næste sommer får adresse på bilkirkegården. Fremtiden er elektrisk, og selvom det var kendt, at Fiesta indenfor en overskuelig årrække ville køre den vej, kom det alligevel som et chok, at Ford så hurtigt stopper produktionen på fabrikken i Köln.

Men det er realiteterne. Produktionslinjen skal bruges til fremstilling af elektriske Pumaer og af en elektrisk SUV i VW ID.4-størrelsen. Som Ford i øvrigt låner platform til hos selvsamme Volkswagen.

22 millioner

Dermed slutter Fiesta-epoken efter 47 år og over 22 millioner producerede biler.

fiesta
Sådan ser den sidste Ford Fiesta med benzinmotor ud. Næste sommer er det slut.

Den første Fiesta løb af samlebåndet i 1976 som et direkte resultat af oliekrisen i 1973. Bilkøberne efterspurgte mindre, benzinøkonomiske biler, og sammen med blandt andre VW Polo, Fiat 127 og Renault 5 blev den kantede første generation Fiesta svaret på det spørgsmål.

Sjovt nok – trist nok – falder Fiesta på præcis dét, der skabte den: Fremtiden levner ikke plads til små, benzinøkonomiske biler.

De små er blevet for dyre at producere, fortjenesten pr. solgte enhed er for lille og ikke mindst: Pengene til Fords fremtid skal investeres i elektrificering.

Men har man et kørsels- og pladsbehov, der kan opfyldes af den nuværende Fiesta – og det har mange stadig – kan man nå at købe en ny Fiesta med den meget berømmede 1,0 liters 3-cylindrede ecoboost-motor.

Den Beautiful Berry-lakerede – ja, det hedder farven – Fiesta på billederne her var for nylig omkring Hvilkenbils garage: Standardudstyret i en Fiesta tæller sporty og direkte køreegenskaber, i denne 125 veloplagte hestekræfter med mild-hybrid-teknik, en ultrapræcis 6-trins manuel gearkasse og en fornuftig mængde udstyr.

Til det sidste er Fiesta et fornøjeligt bekendtskab. For ingen – som i INGEN – minibiler bringer så meget køreglæde ind i dagligdagen som den.

Fiesta er gennem årene især garanteret blevet anskaffet af folk, hvis hjerter banker for festlige køreegenskaber. I 2017 skrev Hvilkenbil i sin test af syvende udgave, at “Ford Fiesta er et hit i miniklassen med sine fine køreegenskaber.”

Den foregående model fik i 2013 skudsmålet: “Ford Fiesta kører fabelagtigt, er både sporty og komfortabel. Ingen biler gør det bedre i miniklassen lige nu.” De karakteristikker gælder stadig.

En lækker og velfungerende arbejdsplads. Et forbillede for enhver mini.
Solide priser

Prisen for den festlige Beautiful Berry-lakerede Fiesta er 220.000 kroner. En solid pris for en minibil, skulle man synes, men lad det være en trøst, at den langtfra er blandt de dyreste minier årgang 2022.

Stellantis-tvillingerne Peugeot 208 og Opel Corsa er stukket helt af med vanvittige priser for tilsvarende benzinmodeller. VW Polo er tæt på at være lige så eksorbitant prissat – vildt, når man ser på, hvad Poloens tjekkiske og spanske fætre koster.

Ud fra en rendyrket snusfornuftig betragtning findes der nok mere oplagte konkurrenter i klassen, for eksempel Hyundai i20 og for så vidt også Suzuki Swift. Hvis altså pengepungen er altafgørende.

Men vil man underholdes i en minibil, er der ingen vej uden om Ford Fiesta. Og må den ikke være brugt, er det ved at være sidste udkald. Fiestaen vil blive savnet.

FAKTA: Ford Fiesta 1,0 Ecoboost Mild Hybrid 125 hk Titanium

Vejl. pris, inkl. lev.: 219.900 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2017)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 405/178/149 cm
Bagagerum (min/max): 292/1.093 liter
Vægt: 1.211 kg
Anhængervægt: 605/1.000 kg (uden/med bremser)
Benzinmotor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Ydelse: 125 hk
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l (114 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 19,8 km/l
0-100 km/t: 9,4 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensor bag, fartpilot, 8 tommer touchskærm, DAB-radio, 6 højttalere, Apple Carplay/Android Auto, højdejusterbart førersæde, 1-zonet klimaanlæg, varme i forsæder, rat og forrude, elektrisk justerbare sidespejle, elruder for og bag, 15 tommer stålfælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ford Fiesta den første fra 1976. Året efter blev den kåret til Årets Bil i Danmark.

Metallak: 3.150-7.350 kr.
Adaptiv fartpilot: 6.190 kr.
Komfortpakke 1 (højdejusterbart passagersæde, lændestøtte i forsæder, midterarmlæn for): 830 kr.
Komfortpakke 2 (regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, nøglefri start): 5.690 kr.
Radioopgradering (B&O Play, 10 højttalere, trådløs opladning, navigation): 18.240 kr.
Mørktonede ruder bag: 1.940 kr.
16 tommer alufælge: 4.320 kr.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here