First drive: Cactus er en funky flyder

Set og kørt: Vi har prøvet Citroëns helt nye og anderledes C4 Cactus – og den skuffer ikke, men virker som en af årets bedste bilnyheder.

Smilet er stadig bredt og Oh lalah, begejstringen intakt.

Årsag: Vi har haft lejlighed til at prøve Citroën C4 Cactus og tør godt lægge hovedet på blokken; det er en af årets absolut mest spændende bilnyheder i klassen af biler, der er til at købe for penge.

Vi letter på alpehuen over det franske vovemod. Billederne og de floromvundne foromtaler lyver ikke; Citroën går sine egne charmerende veje med C4 Cactus, der er en anderledes bil med frankofile løsninger. Befriende efter at franskmændene i en årrække har forsøgt at efterligne de tyske bilfabrikker uden større held.

Ruderne bagi er trækruder, der ikke kan rulles ned.
Ruderne bagi er trækruder, der ikke kan rulles ned.

Citroën C4 Cactus er en funky fætter, tør vi godt slå fast efter en kort prøvetur hos Citroën i Aarhus.

Som den står der på parkeringspladsen i solskinnet ligner den ikke noget, vi har set før med sine airbumps på dørene, der matcher bilens lak, og iøjnefaldende, elegante tagrails.

Når man kommer tættere på bilen virker plast og finish måske lidt grovere, end man umiddelbart er vant til, men det er også en billig bil – priser fra 170.000 kr. plus levering – og kan man lide omgivelsernes opmærksomhed er Cactus det rigtige valg. Den forfriskende, højbenede bil får folk til at dreje hovederne og løfte øjenbrynene.

Mange af Cactus’ spidsfindigheder ser man straks, man sætter sig ind i kabinen.

Dørhåndtaget er en ‘old school’ læderstrop
Forsædet er gennemgående, som det var almindeligt for 50 år siden, og betrækkets struktur og farver giver også associationer til et hyggeligt sofahjørne. Håndbremsen er specielt designet for at give plads til det gennemgående forsæde, som dog ikke fås i kombination med manuelt gear.

De traditionelle instrumenture er erstattet af en skærm og en tablet, som vi blandt andet også kender det fra Citroën C4 Picasso/Grand Picasso og den nye Peugeot 308. Det fungerer godt efter lidt tilvænning.

Aircondition eller klimaanlæg samt den trykfølsomme skærm er standardudstyr.

Dørhåndtaget indvendig er ganske enkelt en læderstrop.
Dørhåndtaget indvendig er ganske enkelt en læderstrop.

Instrumentbordet er udført i en blanding af hård plast længst væk mod forruden og blød plast tættere på fører og passager. Handskerummet er stort og udført à la en gammeldags rejsekuffert med læderremme i samme udseende som dørstroppen. Rattet er elegant og lækkert at røre ved og har en flad bund, der giver plads til lårene.

Prøvebilen med Feel Edition udstyr har som standard det selvskiftende ETG-gear, som helt enkelt betjenes med tre taster: Frem, tilbage og neutral. Ingen gearstang af nogen art.

Bagi kan sideruderne, som i fx VW Up, ikke rulles ned men er erstattet af en simpel trækrude. En billig løsning, der er med til at holde omkostningerne ned. Og nedrullede bagruder giver alligevel altid en uudholdelig buldren for ørerne. Tilgengæld burde der så være friskluftdyser til bagsædepassagererne, så de kan få ekstra glæde af den aircondition/klimaanlæg, der er standard i alle C4 Cactus, men det er der ikke.

På bagsædet i Cactus, der er bygget på en forlænget C3-platform og har en akselafstand på 260 cm, er der OK plads i samme størrelsesorden som en ‘normal’ Citroën C4. Forstolenes ryglæn udgør nærmest en mur for at lave det gennemgående forsæde, men sæderyggen er udformet, så der også er rimelig plads til knæene for de langbenede.

Bagagerummet på 348 liter er nok det mest ordinære i C4 Cactus. Det ligner de fleste andre bagagerum og byder ikke umiddelbart på nytænkning.

Men når man har fat i bagsmækken bemærker man, hvor let den er. Samme oplevelse har man ved døre og motorhjelm. Kombineret med udbredt brug af letvægtsmaterialer i bilens bærende konstruktion betyder det, at Cacus kun vejer 965 kilo – cirka 200 kilo mindre end den ‘almindelige’ C4.

Bilen føles da også let på den korte prøvetur. Samtidig har den en udpræget ‘flyderstil, som tidligere har kendetegnet kørestilen hos Citroën fxi Xantia og CX. Affjedringen er yderst komfortabel. I skarpe kurver med god fart på hælder kabinen til siden, som dem der har kørt Citroën 2CV eller Dyane sikkert husker. Cactus indbyder til, at man cruiser afsted mageligt henslængt i ‘sofaen’. Ikke mindst med kombinationen af det selvskiftende gear og den lille 3-cylindrede 1,2 VTI benzin motor med 82 hk og blot 118 Nm, som vi prøvede, er det oplagt at anlægge ja-ja-stress-i-bare-af-sted-jeg-når-det-nok-på-en-cool-måde-holdningen.

Med automatgear er gearvælgeren reduceret til tre knapper; frem, bak og frigear.
Med automatgear er gearvælgeren reduceret til tre knapper; frem, bak og frigear.

Lyddæmpningen er god – man hører knap den lille benzinmotor. Kun ved kraftig acceleration giver den en snerrende lyd fra sig.

Der er ingen tvivl om, at den 1,6 liters turbodiesel med 92 hk/230 Nm og det 6 trins ETG-gear vil være en noget ‘friskere’ kombination, som vi også gætter på, mange danske købere vil vælge til en pris fra 210.000 kr. plus levering.

Vi forudser, at Cactus bliver en stor succes herhjemme med sin attraktive prissætning, anderledes løsninger og muligheder for at skille sig ud fra mængden med 21 forskellige farvekombinationer på lak, airbumps og tagrails. Priserne starter som sagt ved 170.000 og går op til 258.000 kr. med standardudstyr.

Ifølge Citroën i Aarhus N – Poul Rasmussen Bilcenter, hvor vi prøvekørte bilen, forventer man, at kunne levere Cactus sidst i oktober.

Til den tid vender vi tilbage med en grundig test af bilen. Mon Dieu, vi glæder os!

I mellemtiden kan du læse meget mere om Cactus her:

Spidse priser på Cactus

Cactus stikker ud fra mængden

Citroën Cactus indvarsler ny fransk designstil 

Citroën skal være ægte fransk 

Fakta: Citroën C4 Cactus PureTech 82 S&S ETG

Vejl. pris, inkl. lev.: 214.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12 år/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): ikke testet endnu
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Længde/bredde/højde: 418/173/148 cm
Bagagerum: 348 liter
Køreklar vægt: 965 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter benzin
Effekt: 82 hk/118 Nm v 2.750 omdr/min
0-100 km/t: 12,9 sek
Topfart: 167 km/t

Eksempler på ekstraudstyr:
Hvide sidespejle: 1.000 kr.
Panoramaglastag: 9.000 kr.
Stofindtræk: 5.000 kr.
Dellæderindtræk: 15.000 kr.
Metallak: 6.000 kr.
Perlemor: 9.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here