Fornyet Cactus stikker mindre ud

0

BILTEST: Efter fire år har Citroën C4 Cactus fået et facelift, der gør den mere mainstream. Ny affjedring skal igen gøre Citroën til kongerne af affjedringskomfort.

Hvilken bil?
Citroën C4 Cactus er en højbenet crossover i den lille mellemklasse. Da den kom på markededet i foråret 2014 vakte den opsigt. Med store airbumps, der kunne forhindre Bilka-buler samt retro-agtige indretningsdetaljer i kabinen, som fx dørstropper i stedet for håndtag, charmerede Cactus de fleste. Nu har Cactus fået et kraftigt facelift og en stor teknisk opdatering ikke mindst af sikkerhedssystemerne. Nyt er også også en særlig slags affjedring med hydrauliske stop. Vi tester her Citroën C4 Cactus i topmodellen ‘Skyline’ med en 1,2 liters 3-cylindrede 110 hk turbobenzinmotor og 6 trins automatgear til 245.000 kr. Citroën C4 Cactus fås fra 175.000 kr. i en basis Live-udgave med en 82 hk benziner uden turbo. Merprisen for automatgear er 35.000 kroner.

Vidste du at?

Cactus er første model med Citroëns nye affjedring – såkaldt ‘progressive hydraulic cussions’ – hydrauliske ‘puder’, som ifølge Citroën forbedrer komforten markant. Målet er at generobre positionen som indbegrebet af ’fransk flyder’ i ordets mest behagelige forstand.

Mens en klassisk affjedring består af en støddæmper, en fjeder og et mekanisk stop i top og bund, har Citroëns nye affjedringssystem desuden fået tilføjet to hydrauliske stop, der har til opgave at afbøde bratte bevægelser fra vejens ujævnheder. Den nye affjedring skal også tilføje Cactus lidt af den ‘flyvende-tæppe-fornemmelse’, som Citroën tidligere var så kendt og elsket for – blandt andet i de legendariske DS-, CX- og GS-modeller.

Hvordan er førerpladsen?
Lidt som en god gammel sofa. Ment absolut positivt. Inden døre er der kun ændret detaljer i forhold til forgængeren. Sæderne er yderst indbydende – ikke mindst i testbilen, der har en særlig komfortabel polstring, men førersædet støtter samtidig bedre end det ser ud til, og man siddr rigtig godt. C4 Cactus har fortsat fuldt digital instrumentering med to skærme – blandt andet en 7 tommer trykfølsom centerskærm, som giver et stilrent layout på instrumentbordet, der stort set er ryddet for knapper og kontakter. Man vænner sig hurtigt til to de skærme, selv om vi savner en gammeldags omdrejningstæller, og softwaren ind i mellem virker lidt sløv.

Hvordan opleves kabinen?
Charmerende. De særegne design-elementer fra første udgave af Cactus er bevaret. For eksempel dørhåndtag udformet som en strop i kunstlæder og kuffertlignende lukning på handskerummet, der åbnes oven fra. Støjdæmpningen er forbedret, men pladsmæssigt er der ikke sket en udvikling. Platformen for C4 Cactus er stadig en ‘strukket’ udgave af basen for både Citroën C3 og Peugeot 2008 med en akselafstand på 260 cm. Det betyder, at pladsen på bagsædet er godkendt, men heller ikke mere. ‘Bænken’ er stort set flad, så der kan gøres plads til en – mindre – person på midterpladsen, der dog får indskrænket benplads af en relativt høj kardantunnel. Bagsædefolket må nøjes med ‘old school’ trækruder frem for ruder, der kan rulles ned, men det er med til at spare vægt og omkostninger.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Oprindelig scorede Cactus kun fire ud af de fem maksimale sikkerhedsstjerner tilbage i 2014. Primært fordi den manglede en automatisk nødbremse. Det er der delvis rådet bod på med faceliftet af Cactus, der omfatter en kraftig opgradering af det aktive sikkerhedsudstyr og assistenter. Det betyder, at den nu er udstyret med blandt andet automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbanealarm, genkendelse af hastighedsskilte og træthedsalarm. Desværre er den livreddende, automatiske nødbremse og vejstribealarm ikke standard på de to billigste udstyrsniveauer. Det er ikke godt nok. Læs mere om crashtesten her.

Hvordan kører den?
Man bliver lidt glad i låget af at køre Cactus. En af Citroën C4 Cactus’ helt store forcer er en lav vægt – faktisk et godt stykke under 1.200 kilo, hvilket er lettere end lillebroderen Citroën C3. Det giver mulighed for gode køreegenskaber, og det udnytter Citroën gennem en direkte styring og god føling med forhjulene kombineret med en komfortabel affjedring. I Citroëns reklamer for den nye affjedring ser man, hvordan små trafikbump forceres uden gener for fører og passager, men det er ikke helt sådan, vi oplever det. Fjedrene har det netop svært med små, hurtige ujævnheder, mens oplevelsen på åben vej er yderst vellykket.

Vi falder altså ikke helt på halen over den nye affjedring. Faktisk synes vi, at Citroën C3 med traditionelle støddæmpere kører med endnu mere fransk flyderstil end C4 Cactus.

Hvordan er motoren?
En lille perle. Den 110 hk 1,2 liters turbobenziner i testbilen må du ikke snyde dig selv for, hvis du vælger Cactus. For det første er den kun 5.000-10.000 kr. (alt efter udstyrsniveau) dyrere end den 82 hestes version uden turbo, som er for ‘lungesvag’ til Cactus. For det andet har den et fornuftigt forbrug – vi nåede dog kun 13 km/l i en testuge med lidt for mange begejstrede accelerationer. Testbilens 3-cylindrede turbobenziner har vi haft fornøjelsen af i andre af PSA-koncernens biler, men i testbilen er den ekstra sprælsk, fordi den ikke har ret mange kilo at slæbe på. Vi tøver ikke med at kalde Citroëns lille trecylindrede maskine for en af markedets bedste lige nu.
Testbilen er i øvrigt udstyret med 6-trins automatgear, som skifter kvikt og øger komforten, men merprisen i forhold til den manuelle gearskifte på 35-40.000 kroner er alt for høj.

Passer prisen?
Både og. Citroën C4 Cactus fås fra 175.000 kr. med en 82 hk benziner uden turbo. Umiddelbart ikke et godt køb, da en model med mere udstyr og den velkendte 4-cylindrede turbodiesel med 100 hk under hjelmen kun koster 5.000 kr. mere. Testversionen af Cactus med automatgear til 245.000 kr. er alt for dyr, mens det øvrige modelprogram er langt skarpere prissat, også i forhold til horden af konkurrenter. Vi synes, det bedste tilbud lige nu er på topmodellen ‘Skyline’, som vi tester her, men med manuelt gear til 210.000 kr. ‘Skyline’ har tjekmærker ud for alt på udstyrslisten – inkl. aktivt sikkerhedsudstyr, panoramaglastag og navigation – og den 6-trins manuelle gearkasse er modsat den gamle 5-trins en fornøjelse at arbejde med. Kører du lange ture i hverdagen, kan du vælge ‘Skyline’ med 100 hk turbodieselmotor og faktisk spare 10.000 kr.

Er der alternativer?
Ja. Crossoverklassen – de højbenede stationcars – er nærmest eksploderet, siden Cactus blev introduceret i Danmark for fire år siden. Vi nævner i flæng koncern-fætrene Peugeot 2008 til priser fra 190.000 kr. og Opel Crossland X, der fås fra 185.000 kr., den lidt aparte Nissan Juke fra 182.000 kr., Suzuki Vitara fra 198.000 kr., Hyundai Kona med 5 års garanti fra 185.000 kr., Kia Stonic til 195.000 kr. med 7 år/150.000 km garanti – alle dyrere end Citroën C4 Cactus. Kun årets bil i Danmark 2018 Seat Arona til priser fra 176.000 kr. matcher Cactus og kun Renault Captur til 167.000 kr. er billigere i basisudgaven. Snart melder VWs T-Cross sig også blandt konkurrenterne med en startpris på 200.000 kr.

Konklusion:
For: Lav vægt, motor, charmerende kabine, komfort.
Imod: Automatgear, kun 2 års garanti, aktivt sikkerhedsudstyr ikke standard.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Cactus 2018
Med faceliftet stikker Citroën C4 Cactus lidt mindre ud fra mængden. Derved mister Cactus’en også lidt af af sin appeal til dem der ønsker at stikke lidt ud fra mængden. Til gengæld er Cactus blevet mere sikker med bl.a. automatisk nødbremse, der dog helt uforståeligt ikke er standard i de to billigste udgaver. Testbilens automatgear er både for dyrt og tørstigt. Derfor ender vi på fire stjerner til Cactus men kun tre til testbilen.

 

Læs også test af konkurrenterne:

Hyundai Kona – ikke noget at grine af

Citroën C3 Aircross er både fryd og frustration

Højbenet Seat Arona har hit-kvaliteter

Kia Stonic – mindre samba i højhælet Rio

Crossland X – tysker med fransk accent

Mere vital Vitara med ny turbomotor

FAKTA: Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 110 Aut. Skyline

Vejl. pris,inkl. lev.: 245.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,9 km/l (119 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 13,0 km/l (testbil m aut. gear)
Længde/bredde/højde: 417/171/154 cm
Akselafstand: 260 cm
Bagagerum (min/max): 358/1.170 liter
Vægt: 1.210 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter turbobenzin
Effekt: 110 hk/205 Nm (v. 1.750 omdr./min.)
0-100 km/t: 9,9 sek.
Topfart: 188 km/t

Særligt standardudstyr (Skyline):
Klimaanlæg, bakkamera, parkeringssensor for og bag, 4-vejs justerbart læderrat, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbanealarm, skiltegenkendelse, uopmærksomhedsalarm, træthedsalarm, hill-hold, tågeforlygter foran med svinglys,fartpilot og hastighedsbegrænser, elruder foran, elj-betjente sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, varme i forsæderne, dæktryksindikator, gearskifteindikator, 16” alufælge, højdejusterbart førersæde med justerbar lændestøtte, stemmestyret DAB+ surround lydanlæg med MP3/USB/AUX bluetooth/Apple Carplay opkobling til smartphone, fire højttalere, 7” touchskærm med navigation, glaspanoramatag, mørktonede ruder bagi mm.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation