Lækker Mazda CX-30 er for egoister

0
BILTEST: Mekanik, teknik og finish er lækker, men Mazda CX-30 lider – helt frivilligt og unødvendigt – under alvorlig pladsmangel.

Hvilken bil?
Mazda CX-30 er crossover-varianten af Mazda 3. Her tester vi CX-30’eren i den topudstyrede Cosmo-udgave med den nye og særlige Mazda-benzinmotor, kaldet Skyactiv-X. Mazda sværger til turboløse benzinmotorer. Filosofien bag den 2-liters Skyactiv-X-motor med 180 hestekræfter er en meget høj kompression som i en dieselmotor, men med en meget mager forbrænding. Uanset hvilken Mazda CX-30 man vælger, får man fra basis en særdeles veludstyret bil. Billigste Sense med 150 hestes benzinmotor står i 295.000 kroner. Skyactiv-X-motoren fås kun til de to højst-udstyrede Sky og Cosmo. Sky koster fra 325.000 kr., testbilen er en Cosmo til 348.000 kr.

Vidste du at?

CX-30 skulle for at følge Mazda-logikken have heddet CX-4, men navnet, der har været i brug i Kina siden 2016, er eksklusivt for det kinesiske marked.

I Kina er CX-4 en mellemting mellem CX-3 og CX-5. CX-30 er sammenlignet med brødrene uden nullet allerhøjst en pseudo-SUV. Eller lad os for venlighedens skyld bare kalde den en tilstræbt sporty crossover. Og dermed er det fint, at den ikke hedder CX-4.
CX-30’erens højde på 154 centimeter – 10 cm højere end 3’eren – er dårligt nok SUV-agtig. Man sidder helt bevidst tættere på asfalten end i de fleste crossovers, så følelsen af personbil er udpræget i CX-30. Som en naturlig konsekvens af CX-30’s opdukken i Mazda-universet fås CX-3 i øvrigt ikke længere på det danske marked.

Hvordan er førerpladsen?

Lutter stilrene lækkerier omgiver fører og passagerer. Urene og symbolerne i instrumenthuset bag rattet står ultraskarpt i førerens synsfelt. Man skal ikke klikke sig gennem menuer for at regulere temperatur og tænde el-bagruden: Mazda har klogeligt sørget for, at de mest brugte funktioner betjenes med tryk- eller drejeknapper. Infotainment-skærmen i midterkonsollen betjenes af en stor drejeknap bag gearstangen, der fungerer fint og hurtigt. Med den velfungerende stemmestyring kan man nemt bede sin tilkoblede telefon ringe op.
Sæderne er fine, men siddefladen er efter min smag lidt for kort. Med sædernes og rattets indstillingsmuligheder er ergonomien uanset førerens højde og drøjde perfekt.

Hvordan opleves kabinen?

Her går det galt for Mazda. Snedige ingeniører har – måske under indflydelse af for meget sake – åbenbart tænkt, at CX-30 skal være seriøst kompakt. Derfor har man gjort den syv centimeter kortere end 3’eren. Men ikke nok med det. Man har også rykket for- og bagakslerne syv centimeter tættere på hinanden.
Rationalet bag den beslutning er et mysterium. 3’erens bagsæde er i forvejen blandt kompaktklassens mindste. En stor skam da stort set alt andet gør 3’eren til en af klassens bedste. Men når man napper syv centimeter af 3’erens længde og gør akselafstanden syv centimeter kortere, bliver CX-30-bagsædet endnu mere umuligt.
Bevares, børn kan sagtens sidde der, men langlemmede teenagere og voksne af skandinavisk gennemsnitsstørrelse vil betakke sig for længere ture. Knæene vil sidde som i en skruestik presset op mod forsædets ryglæn.

Er sikkerheden i orden?

Mazda CX-30 kan i øjeblikket bryste sig af at være den bil, der har scoret højest i den disciplin, der hedder “voksenbeskyttelse” i Euro NCAP’s crashtest. Generelt passer den virkelig godt på sin fører og passagerer. Når det kommer til aktivt sikkerhedsudstyr, udmærker den sig også med automatisk nødbremse for både hårde og bløde trafikanter. Dertil kommer standardudstyr som advarsel mod biler i den blinde vinkel, vognbaneassistent, træthedsalarm, automatisk opkald til alarmcentral, adaptiv fartpilot, head up-display og LED-forlygter.
Bilens entydige måde at køre på gør, at man bag rattet ikke bliver ubehageligt overrasket, hvis der skal foretages en undvigemanøvre. Den håndterer CX-30’eren aldeles udramatisk og sikkert. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Først og fremmest sidder man lavere i CX-30’eren end i de fleste biler af samme type. Da den ikke er mere end godt 60 kilo tungere end sin personbils-fætter, Mazda 3, og samtidig har kortere akselafstand, har man en meget sportsligt inspireret CX-30.
På stort set samme måde som 3’eren styrer, bremser og æder den hjørner. 3’eren er i denne testchaufførs øjne en af de bedste til at forene den delikate balance mellem sport og komfort. Den opgave løser CX-30’eren trods sin højde og frihøjde også ganske skarpt.
Fjedre og dæmpere er sat komfortabelt op, og dybe kloakdæksler glatter den overlegent ud.

Hvordan er motoren?

Mazdas tilgang til benzinmotorer er i udgangspunktet gammeldags, da de insisterer på ikke at benytte turbo. Men der er intet gammeldags over Skyactiv-X-motorens teknik.

Spark Controlled Compression Ignition hedder teknikken, der lader Skyactiv-X-motoren skifte mellem benzinmotorens normale tænding og dieselmotorens kompressionstænding. Dermed har man sikret en ensartet forbrænding og bedre udnyttelse af brændstoffets energi. Det er ud over så meget andet også godt for forbruget.
I forvejen er Mazdas benzinmotorer kendt for at være særdeles velopdragne, for at være støjsvage og meget villige til at tage omdrejninger. Med et relativt stort volumen på to liter har den magtfulde 180 hestes motor tilstrækkeligt med muskler i mellemgulvet. Momentet er 224 Nm ved 3.000 omdrejninger – under 1.800 o/min sker der ikke så meget, men over 2.000 og langt op på skalaen er der rigelig med power til rådighed. Efter den nye WLTP-norm skal CX-30 køre 16,9 km/l, og med meget motorvejskørsel, fuldt læs i både bagagerum og på bagsæde, lykkedes det uden overhovedet at anstrenge sig at holde den på 16,5 km/l.

Passer prisen?

CX-30 koster 22.000 kr. mere end 3’eren. Teknisk og udstyrsmæssigt er der ingen forskel. Altså er det mange penge for en 10 centimeter højere bil med lidt større bagagerum men mindre plads på bagsædet.
Prisen for testbilen er 348.000 kr., og det er særdeles rimeligt, når man lader øjnene løbe ned over udstyrslisten (se fakta i bunden af artiklen). For udstyrslisten er lang og lækker, og man får meget for pengene.

Er der alternativer?

Storsælgeren Nissan Qashqai koster med 160 hestes turbobenzinmotor og topudstyret Tekna+ en smule mere end denne 180 hestes CX-30 Cosmo. Til gengæld har Qashqai et mere gæstfrit bagsæde. 
VW Tiguan
er på de ydre mål en smule større, og pladsen på bagsædet er klart større, men den er på vanlig Volkswagen-vis bare dyr. Med 150 hk, automatgear og mindre udstyr end Mazda CX-30 koster Tiguan 390.000 kr.
Peugeot 3008 med 180 hestes benzinmotor og GT Line-udstyr (topversion) fås kun med automatgearkasse, og prismæssigt er den tæt på CX-30 Cosmo med automatgear. Til gengæld er 3008-bagagerum og bagsæde bedre end i CX-30’eren.
Kia Xceed er mest direkte konkurrent, der på mange måder minder om CX-30 – bare med moderat bedre plads.

Konklusion:

For: Motor, udstyr og finish.
Imod: Bagsædeplads.
Hvilkenbil siger: 

OVERSIGT OVERVISNING
Mazda cx-30
Mazdas Skyactiv-X-motor er utroligt vellykket. Sammen med det omfattende udstyr og den fede finish burde det udløse fem stjerner til CX-30. Men det uforståeligt lille bagsæde er så klaustrofobisk, at det koster en stjerne. Vi anbefaler den billigere Mazda 3 i stedet.

Mazda CX-30 Skyactiv-X 2,0 180 hk Cosmo

Vejl. pris, inkl. lev.: 348.000 kr. (fås fra 295.000 kr. – Skyactiv-G 2,0 150 hk Sense)
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Privatleasing: 4.195 kr./måned (førstegangsydelse 14.995 kr., 15.000 km/år – fås fra
.695 kr./måned Skyactiv-G 2,0 Sky)
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 16,9 km/l (133 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,5 km/l
Længde/bredde/højde: 440/180/154 cm
Bagagerum (min/max): 430 liter
Vægt: 1.467 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Effekt: 180 hk
0-100 km/t: 8,5 sekunder
Topfart: 204 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vognbaneassistent, head up-display, blindvinkeladvarsel, træthedsalarm, skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot, automatisk nødopkald, adaptive fuld LED-forlygter, p-sensor for og bag samt bakkamera, 7-tommers berøringsfølsom skærm, stemmestyring, bluetooth, DAB-radio, Apple Carplay, navigation, varme i forsæder og rat, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk foldbare sidespejle med varme, elruder for og bag, aut. nedblænding af bakspejl og venstre sidespejl, nøglefri start, 18 tommer alufælge, mørktonede ruder bag, elektrisk indstilling af førersæde m. memory, læderindtræk, Bose-lydsystem, elektrisk betjent bagklap.
Metallak: 7.000-9.000 kr. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Technology Pack m. bl.a. aut. nedbremsning for tværgående trafik og bløde trafikanter bag, alarm for tværgående trafik for, træthedsalarm m. kamera, 360 graders kamera.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation