Xceed er Kia med X-faktor

0
BILTEST: Kia går konkurrenterne i højbedene med den karismatiske crossover Xceed. Designet flot og støjniveauet lavt, men der er mislyde i dagligt brug.

Hvilken bil?

Kia Xceed er en højbenet crossover-version af Golf-rivalen Ceed. Kun fordørene er genbrug. Ellers har designerne kælet for Xceeds udtryk med diverse plastskjolde, der skal give et mere ’råt’ udtryk. Frihøjden er hævet med ca. fire centimeter, og højde, bredde og længde er også øget. Under motorhjelmen er der ikke så meget nyt: Xceed fås med en 3-cylindret 1,0 liters turbobenziner med 120 hk, som vi tester her, en større 1,4 med 140 hk og endelig en 1,6 med 204 hk. Der er også en 136 hk turbodiesel på programmet. Alle fås med 6-trins manuelt gear som i testbilen, og alle andre end 1,0’eren, med automatgear til hele 23.000 kr. ekstra. Vores testbil har Comfort-udstyr plus en attraktiv Edition-pakke til 10.000 kr. og metallak til 291.000 kr. En basis-Xceed starter ved 250.000 kr.

Vidste du at?

Kia er langt fremme med hybrid og elbiler og ligger også helt i top på salgslisterne for disse biltyper. F.eks. med Kia e-Niro, der var en af landets mest solgte elbiler i 2019. Derfor overrasker det heller ikke, at delvis elektriske versioner af Kia Xceed er på vej. I løbet af 2020 kommer der både en mild hybrid og en opladningshybrid. Drivlinjen i sidstnævnte findes allerede i Kias modelprogram: En 1,6 liters firecylindret benzinmotor og en elmotor, der tilsammen yder 141 hk og leverer et drejningsmoment på 265 Nm. I Xceed kommer den til at koste fra 270.000 kr. som ladehybrid med mulighed for at køre op til 60 km på ren strøm.

Hvordan er førerpladsen?

Lækker er det første ord, der dukker op på tungen. Men lige inden du får lov at nyde det, så pas på hovedet, når du stiger ind i Xceed. Frihøjden er øget, men det er døråbningen ikke, så husk lige at dukke hovedet, når du stiger ind. De smukke linjer koster på brugsværdien og mange købere til denne biltype sætter pris på let ind- og udstigning. Det flotte design spiller også ind på udsynet: Når du sidder i det velformede førersæde, så kast et blik over din højre skulder; sjældent har jeg været så nervøs for at overse en cyklist ved et højresving. Ellers skal Xceed have ros for et mærkbart løft i kvalitetsindtrykket i forhold til Ceed blandt andet ved brug af krom- og laklignende plastpaneler og bløde plastoverflader på døre og instrumentbord.

Hvordan opleves kabinen?

Kabinen i Xceed er både bilens styrke og svaghed. Først og fremmest fordi kvalitetsoplevelsen er fin, og så snart man ruller afsted er det slående, hvor støjsvag Xceed er sammenlignet med de øvrige Ceed-modeller. Hverken motor-, vind- eller dækstøj trænger sig på. Virkelig rart og afstressende i dagligdagen. Derimod er pladsudnyttelsen i Xceed skuffende. Selv om bilen er ni cm længere, seks cm højere og tre cm bredere end Ceed, er der ikke bedre plads inden døre. Det opleves ikke på forsæderne, men på bagsædet, hvor der ikke er meget knæplads bag en langbenet chauffør. Til gengæld er hovedhøjden fin i kraft af et meget dybt bagsæde, og der også tænkt på friskluftdyser til bagsædepassagererne. Bag bagsædet er bagagerummet med sine 426 liter lidt større end i den fem-dørs Ceed, men noget mindre end i stationcaren.

 

Er sikkerheden i orden?

Sandsynligvis. Kia Xceed er nemlig endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP, men i sommeren 2019 scorede Kia Ceed de maksimale fem stjerner i testen – dog kun i en version udstyret med en sikkerhedspakke, hvor den automatiske nødbremse også registrerer fodgængere og cyklister. Uden måtte Ceed nøjes med fire stjerner. I Danmark vil alle udgaver af Xceed være udstyret med sikkerhedspakken, så de fem stjerner må være inden for rækkevidde. I testbilen savnede vi adaptiv fartpilot, der hjælper med at holde afstand til de forankørende, men i Xceed kræver det, at du vælger bilen med automatgear, og det fås ikke til 1,0 versionen. Altså en væsentlig merudgift, hvis du ønsker den intelligente fartpilot med ombord.

Hvordan kører den?

Ærlig talt ret kedeligt. Xceed er ikke en ’drivers car’. Det skyldes primært styretøjet, der ikke giver meget respons i rattet, og som tilmed virker lidt trægt i det. Samtidig er vægten øget i forhold til den ’almindelige Ceed, der vejer ca. 35 kilo mindre end Xceed. På motorvejen er styretøjet til gengæld lidt for levende, og der skal korrigeres rigeligt for at holde kursen, når vinden tager i det let forhøjede karrosseri. Ingeniørerne har gjort sig umage med at finde det rette miks af komfort og fasthed i undervognen i Xceed – trods den øgede frihøjde. Og det er lykkedes, men det har sin pris; små bump og ujævnheder fanges ikke så godt af affjedringen, som vi kunne ønske, trods et avanceret baghjulsophæng. Især ikke med de 18 tommer hjul, der følger med Edition-pakken.

Hvordan er motoren?

Lille og lydløs. Og lidt ’lungesvag’. Motorerne i Kia Xceed er de samme som i Ceed og andre Kia-modeller. Testbilens 1,0-motor med 120 hk er den mindste i programmet, men den klarer egentlig jobbet i den godt 1.300 kilo tunge bil ganske fint. Kræfterne rækker til behagelig cruising på landevej og motorvej og er fin i bykørsel. Der er der dog ikke meget overskud til en overhaling, og bundtrækket på bare 172 Nm kræver arbejde med gearstangen, hvis man vil hurtigt frem. Mest imponerende er lyddæmpningen af den lille 3-cylindrede motor. Selv ved motorvejskørsel er den knapt hørbar i kabinen – kun ved hård acceleration kan man høre en dæmpet snerren fra maskinen. Den større 1,4 liters motor med 140 hk fås dog for kun 15.000 kr. ekstra, og den er vores valg. Ikke mindst fordi den giver mulighed for det 7-trins automatgear af dobbeltkoblingstypen, hvis du lægger 23.000 kr. ekstra. Vi nåede et snit på lige under 15 km/l i testugen – tæt på de opgivne 15,6 km/l.

Passer prisen?

Både og. En merpris på ca. 40.000 kr. for Xceed i forhold til ophavet, Ceed, virker lidt voldsom. Også selv om Xceed flotter sig med et højere udstyrsniveau. Men ellers er Xceed med en startpris på 250.000 kr. yderst fornuftigt prissat i forhold til konkurrenterne, ikke mindst med Kias attraktive 7 års garanti indregnet. Faktisk underbyder Xceed alle lige bortset fra én, som også topper salgslisterne, måned for måned: Nissan Qashqai. Den fås med 140 hk turbobenziner fra bare 230.000 kr. – en virkelig stærk pris – og koster blot 2.000 kr. ekstra, hvis du ønsker dieselmotor.

Er der alternativer?

Ja, en del. Kia Xceed er en rendyrket crossover – altså en let forhøjet femdørs hatchback frem for en højere SUV-type som Qashqai – men dem er der også kommet flere af de seneste par år. Billigste alternativ er den dristigt designede Toyota C-HR, der fås fra 262.000 kr. med 116 hk turbobenzinmotor. VW T-Roc er også en vellykket crossover, der fås fra 268.000 kr. med 115 hk turbobenziner, men dog med et noget mere skrabet udstyr end Kia Xceed. Stiger vi op i de højere prislag, er der Mazda CX-30 til en startpris på 295.000 kr. Her får du et interiør, der er endnu lækrere end i Xceed og en 150 hk mildhybrid-motor. Men benpladsen på bagsædet er fornærmende ringe. Audi Q2 med 116 turbobenzin-hk koster fra 300.000 kr., og vi runder af med Peugeot 3008 med 130 hestes turbodiesel til 330.000 kr. Den virker for dyr sammenlignet med Kia Xceed trods et par ekstra centimeter plads mellem akslerne. Alt i alt står Xceed altså stærkt i prissammenligningen med konkurrenterne.

Konklusion:

For: Design, interiør, støjdæmpning, udstyrsniveau, garanti
Imod: Benplads på bagsædet, udsyn skråt bagud, dyrt aut. gear
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Test Kia Xceed
Kia Xceed er en vellykket og veludstyret bil med flotte linjer og et lækkert og støjsvagt indre. Men karosseriets tiltalende linjer generer lidt i dagligt brug, og benpladsen på bagsædet skuffer. Med Edition-pakken til bare 10.000 kr. er Xceed Comfort et godt tilbud, men overvej motoren med 140 hk i stedet for testbilens lidt lungesvage 120 hk. Så har du både X-faktor og X-tra kræfter.

FAKTA: Kia Xceed 1,0 T-GDI Comfort Edition, 120 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 275.000 kr. (+ 10.000 kr. for Edition-pakken)
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år (eller 150.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (WLTP-norm): 15,6 km/l
Forbrug i test: 14,9 km/l
Længde/bredde/højde:  440/183/148 cm
Akselafstand: 265 cm
Bagagerum (min/max): 426/1378 (VDA) liter
Køreklar vægt: 1.332 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter turbobenzin
Effekt: 120 hk/172 Nm (v. 1500-4000 omdr./min.)
0-100 km/t: 11,3 sek
Topfart: 186 km/t

Særligt standard udstyr (Comfort):

16” alufælge, fjernbetjent centrallås, klimaanlæg m. 2 zoner, 8” touch-skærm, ratbetjent audioanlæg m. 6 højtalere, DAB+ radio, USB/AUX indgang, bluetooth, Apple CarPlay m. stemmestyring, forberedt til Android Auto, supervision instrumentering, regnsensor, højdejusterbart førersæde og passagersæde, sædevarme foran, 4 vejs justerbart læderrat, varme i rattet, lædergearknob, elektronisk p-bremse, elruder foran & bagved, el-justerbare sidespejle m. varme, lommer bag på forsæder, længdejusterbart armlæn m. opbevaring foran, makeupspejle m. lys, aut. nedblændeligt bakspejl, luftdyser bagved, armlæn m. kopholder bagved, konsollampe foran & bagved, dobbelt bagagerumsbund, krom dørhåndtag indvendigt, dæktrykskontrol, parkeringssensor bagved, bakkamera m. dynamisk guide, aut. nødbremse m. fodgænger & cyklistregistrering, vejbaneassistent med advarsel for utilsigtet vognbaneskift, træthedsregistrering, fartpilot m. fartbegrænser, tagræling, sorte & krom SUV detaljer, satin sølv rudeliste, indfarvede sidespejle, LED kørelys, LED baglygter, LED forlygter, LED tågelygter bag, aut. lysregulering, aut. fjernlys mm.
Kun med DCT automatgear: Udvidet vejbaneassistent, samt adaptiv fartpilot.

Ekstraudstyr på testbilen (Edition-pakke til 10.000 kr. kun muligt til Comfort):
Opgradering til 18″ alufælge (235/45R18), mørktonede ruder, el-foldbare sidespejle m. LED blinklys, delkunstlæderkabine, sorte piano’lak’ detaljer indvendigt, 10.25″ touch skærm m. navigation, JBL lydanlæg m. 8 højtalere.

Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation