Syv modeller kan blive Årets Bil

årets bil

En broget flok er reduceret til syv finaledeltagere, der dyster om at blive Årets Bil i Danmark. Dansker-favoritterne Golf og Octavia er ude.

Bliver Årets Bil i Danmark 2021 en elektrisk folkevogn eller en sekscylindret sportscoupé?

Så stort er spændet blandt de syv biler, som 21 danske motorjournalister har nomineret som finalister efter to dages testkørsel på og omkring Jyllands-Ringen.

Finalen finder sted i København den 25. november. Jurymedlemmerne har altså en god måned til at testkøre og tænke, inden de afgørende stemmer skal uddeles.

To en halv af de syv finaledeltagere er elbiler. VW ID.3 tager rollen som elbilen til folket, mens den lille Honda e med det nuttede design, pausefisk på infotainmentskærmene (!) og den beskedne rækkevidde er ren og grøn livsstil. Den halve elbil er den kompakte crossover Peugeot e-2008, der også fås med forbrændingsmotor uden tilføjelsen e.

I den mere tørstige ende overrasker BMW 4-serie Coupé (billedet) ved at snige sig med i finalen. En lav, laber og hurtig tysk to-dørs coupe med mulighed for noget så historisk som en sekscylindret rækkemotor må i bedste fald kaldes feltets absolutte ’dark horse’. Ikke et ondt ord om 4-serien, der utvivlsomt er finalefeltets absolutte køremaskine, men hvis den vinder, lover Hvilkenbil hermed at vende logoet på hovedet resten af året…

Hybrid-Renault med 15 gear

Så ser vi større vinderchancer for 2. generation af en af de helt store danskerfavoritter, den kompakte crossover Renault Captur. Ikke alene får du meget mini-SUV for pengene, Renault tilbyder også en spændende hybrid-version med et særligt e-gear med hele 15 trin.

Apropos hybrid: Toyota, der opfandt og siden har fintunet ideen med at kombinere benzin- og elmotor med automatgear og batteri, er også med i finalen med den nye Yaris. Her får både familien Danmark og hjemmeplejen en stærkt opdateret hybridbil i miniklassen, der angiveligt har fået anderledes spændstige køreegenskaber end tidligere.

Hybrid – endda i ladeudgaven – er også en mulighed i den nye Seat Leon, der på mange måder er indbegrebet af snusfornuftig hverdagsbil. Teknikken deler den med VW Golf 8, men Leon har forlænget akselafstand og rykker næsten op i firmaklassen, bare uden at prisen følger med. Sammen med et skarpt design kan det give en god vinderchance. Også fordi Seat Leon ikke skal kæmpe med sine teknisk identiske søsterbiler, Golf 8 og Skoda Octavia. Begge blev sorteret fra inden finalen.

Kinesere sorteret fra

Det samme gjaldt 19 andre biler. Blandt andet de to kinesiske mærker og debutanter på det danske marked, Aiways U5 og MG ZS.

Mere overraskende nåede Opel Corsa, Hyundai i10 og i20, Peugeot e-208, Ford Puma og den brandvarme ladehybrid Ford Kuga heller ikke med i det gode selskab. Sidstnævnte stillede alligevel ikke op på grund af de aktuelle problemer med risiko for brand.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here