TEST: Diesel løfter langturslokomotivet Insignia

0

BILTEST: Kombinationen af massivt vægttab og bomstærk dieselmotor klæder den nye Opel Insignia. Men du skal køre mange kilometer for at retfærdiggøre merprisen på 40.000 kr.

Hvilken bil?
Opel er nået til 2. generation af deres store firmaflyder, Insignia. Lavvande i kassen gav forgængeren fra 2008 en usædvanlig lang levetid på ni år. Derfor er der sket store tekniske ændringer med den nye model, der først og fremmest har været gennem en tiltrængt slankekur på hele 200 kg og fået et mere moderne motorprogram.
Vi har tidligere testet stationcarudgaven Sports Tourer med 1,5 liters turbobenzinmotor. Her tester vi Grand Sport-udgaven med stor bagklap og elegant coupé-look med motoren, der vil tiltale de fleste firmabilister: En 1,6 liters turbodiesel med 136 hk og højeste Innovation-udstyr til 379.000 kroner inkl. levering.

Vidste du at?
Grand Sport er Opel’s flotte navn for et hatchback-karrosseri med fire døre og stor bagklap. Designerne i Rüsselsheim har haft en heldig hånd, så Insignia Grand Sport ligner en af de coupé-agtige biler som f.eks. VW Arteon og BMW 4 Gran Coupé, hvor du sædvanligvis betaler en høj merpris for designet. Opel tager sig ikke ekstra betalt for den lave, elegante taglinie – til gengæld koster det heller ikke ekstra at få endnu mere plads i stationcar-udgaven af Insignia.

Efter den franske PSA-koncerns overtagelse af Opel, bliver denne udgave af Insignia helt sikkert den sidste ‘ægte’ Opel. Næste Insignia vil godt nok blive designet i Tyskland, men al teknikken vil være fransk.

Hvordan er førerpladsen?
Som vi bemærkede i stationcarudgaven, har Opel udført den helt store forårsrengøring i Insignias kabine. Hvor forgængeren havde et utal af knapper og greb, er betjeningen nu arrangeret i tre lag: nederst er der knapper til ventilation og sædevarme, derover genvejsknapper til lydanlæg og øverst en trykfølsom skærm til bl.a. navigation, radio og telefon. Rattet indeholder også flere genvejstaster, og efter lidt tilvænning lærer du at betjene Insignia på en måde, så du ikke behøver kigge længe på skærmen. Det bedste er dog de ergonomisk korrekte AGR-forsæder, der yder forbilledlig støtte på langturen og giver Insignia en mærkbar fordel frem for flere konkurrenter.

Hvordan opleves kabinen?

Mens forgængeren var en stor bil med en lille kabine, er den nye Insignia en endnu længere og bredere model med nærmest overdådig plads. Akselafstanden er forlænget med 9 cm og hvad angår længde og bredde er Insignia lige så rummelig som en VW Passat.

Det lave coupélook giver en relativt lav kørestilling, og på bagsædet løber Insignia tør for loftshøjde til passagerer omkring 190 cm. Bagagerummet er dybt, men gulvet er så højt, at pladsen ‘kun’ er på 490 liter – til sammenligning er der plads til 625 liter i en Skoda Superb med tilsvarende stor bagklap. Hvad angår finish kan Insignia dog godt være med de bedste konkurrenter: Her er både lækre overflader og solide knapper, så du skal op i premiumklassen for at finde et bedre kvalitetsindtryk.

Er sikkerheden i orden?
Ja, Opel Insignia klarer sig flot i Euro NCAPs crashtest, hvor den ikke kun scorer alle fem stjerner, men også opnår en flot, samlet ‘crash-score’ på 93 procent. Kollisionssikkerheden er høj for alle passagerer – dog kunne beskyttelsen mod piskesmæld være bedre for bagsædepassagererne. Den aktive sikkerhed er også i top med standardudstyr som automatisk nødbremse til både by- og landevejs-hastigheder, sporassistent og en aktiv motorhjelm, der tager blidt imod bløde trafikanter. Som noget særligt har Insignia det såkaldte OnStar system, der bl.a. foretager nødopkald af sig selv, hvis du kører galt. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Sammenlignet med den overvægtige forgænger har Insignia smidt 200 kg, hvilket gør underværker for køreoplevelsen. Kommer du for hurtigt ind i en kurve, gør et speederslip bagenden ‘bred’ og hjælper dig med rundt – her er Insignia blevet væsentligt mere dynamisk end før. Man skal dog ikke køre mange kilometer for at konstatere, at Insignia fortsat er lavet til de lange, lige stræk: Det er på motorvejen, at Insignia for alvor skinner som en komfortabel langtursbil, der holder kursen støt og forkæler dig med gode sæder. Et par hår i suppen er der dog: Trods avanceret mulitilink-bagaksel er Insignia ikke verdensmester i at tackle små, skarpe ujævnheder og hjulstøjen er mere tydelig end firmabilisten med mange daglige kilometer vil synes om.

Hvordan er motoren?
Hvor den tunge forgænger skulle have en kraftig motor for rigtigt at finde harmoni, passer den mellemstore, men stærke 1,6 liters turbodiesel rigtigt godt til den nye Insignia. De 136 heste er bomstærke, godt hjulpet af et solidt drejningsmoment på 320 Nm. Du behøver altså ikke være specialt flittigt med gearstangen, for motoren trækker igennem fra 2.000 omdrejninger og bliver heller ikke grov i mælet, hvis viseren passerer 4-tallet på omdrejningstælleren. Sammen med en manuel gearkasse, der er præcis men også har nogle halvlange skiftebevægelser med herlig tysk tyngde, lægger det op til en afslappet kørestil, der klæder den næsten fem meter lange Insignia.

Passer prisen?
Både og. Som udgangspunkt giver Insignia meget for pengene – både for privatkøberen og firmabilisten. Sidstnævnte er der flest af i denne klasse, og de forkæles med ekstraudstyr som navigation med 8-tommers skærm, DAB radio, bakkamera, forrude med elvarme og adaptiv fartpilot, som privatkøberne må betale ekstra for.

Dieseludgaven som vi tester her, er dog udfordret af, at den koster 40.000 kroner mere end den tilsvarende benzin-version med 165 hk. Du skal altså køre rigtigt mange kilometer om året, før den betaler sig – og det er ærgerligt, for den er mere harmonisk i den store Insignia end benzinmotoren.

Er der alternativer?
Ja, og konkurrencen er skærpet i klassen for store firmabiler: Mazda 6 med 150 biturbo-dieselheste og Vision-udstyr giver køreglæde for alle 321.000 kr., mens Ford Mondeo 2,0 TDCi med 150 hk og Titanium-udstyr er på tilbud til 324.000 kr. og i stedet satser på fin komfort. Skoda Superb 1,6 TDi 120 hk Ambition er endnu mere rummelig end Insigna, men knapt så godt udstyret til 340.000 kr., mens VW Passat 1,6 TDi med 120 hk og Comfortline-udstyr er en stærk udfordrer til 345.000 kr. Skal ærkerivalen VW matche Insignias store bagklap og elegante coupé-design hedder Passat dog Arteon og koster hele 550.000 kr., men så får du også 150 dieselheste og en udstyrsliste, der matcher Opels.

Konklusion:
For: Plads, design, fin dieselmotor.
Imod: Hjulstøj, lidt stiv affjedring.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Som fem-dørs Grand Sport overbeviser Opel Insignia med god plads, flotte former og en fin dieselmotor. Kan du leve med lidt rigelig hjulstøj og en høj merpris for diesel, bør Insignia være med på din liste over biler, som du skal overveje i den store mellemklasse.

Læs tests af konkurrenterne:

Denne Skoda er virkelig Superb

Småt er godt i billigste Passat

Mere magelig Mondeo

Førsteklasses fransk komfort i Talisman

FAKTA: Opel Insignia 1,6 Turbo D Innovation (136 hk) Grand Sport

Vejl. pris, inkl. lev.: 379.000 kr.
Beskatningsværdi, erhvervsleasing: 311.000 kr. (inkl. mere udstyr).
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.920 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 8
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l (114 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 19,0 km/l
Længde/bredde/højde: 490/186/146 cm
Bagagerum (min/max): 490/1.450 liter
Vægt: 1.537 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 136 hk/320 Nm
0-100 km/t: 10,5 sek
Topfart: 211 km/t

Særligt standard udstyr (Dynamic):
OnStar serviceassistemt med automatisk nødopkald, automatisk nødbremse, skilteassistent, bakkeholder, automatisk op- og nedblænding, Radio R 4.0 IntelliLink med 7” touchskærm, Bluetooth, 7 højttalere, smartphone integration med Apple Carplay og Android Auto, nøglefri betjening, fartpilot, varme i forsæder, læderrat med varme, klimaanlæg, multijusterbart AGR førersæde, splitbagsæde, elspejle med varme, elruder for og bag, 18” alufælge, parkeringsassistance for og bag, mørke sideruder ved bagsædet, blank liste ved oversiden af sideruder.

Metallak: 8.500 kr. LED Matrix forlygter: 23.000 kr., navigation med 8” skærm: 20.000 kr., Park & Go pakke: Automatisk parkeringsassistance, bakkamera, bak assistance, vognbaneskiftalarm, blindvinkelalarm i sidespejle (aktivt til 140 km/t): 15.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation