TEST: Friske kræfter til fed Zafira Tourer

BILTEST: Ny dieselmotor giver både komfort og kraftoverskud til Opel Zafira Tourer, der på flere måder fortsat byder på en af de fedeste oplevelser i MPV-klassen.

Hvilken bil?
Opel Zafira Tourer er tredje oplag af Opels fleksible familiebus med plads til syv. Modellen blev lanceret i 2012 og fik sidste år æren af at introducere Opels nye generation af dieselmotorer. På høje tid, tør man sige, for Opel har længe kørt med opdaterede udgaver af den 1,9 liters diselmotor, som tyskerne lavede sammen med Fiat og som lancerede den nu universelle common rail-indsprøjtning. Her tester vi motoren i den stærkeste Ecoflex-udgave med 136 hk. Sammen med det mellemste udstyrstrin Enjoy bringer det prisen for Zafira Tourer op på 382.000 kr.

Vidste du at?
Opel Zafira er en pioner blandt de kompakte MPV’ere med plads til syv personer. Første generation kom i 1999 og har været med til at sætte standarden for plads og indretning af de mellemstore MPVere. Selv om modellen har tre år på bagsmækken, er den efter hvilkenbils mening fortsat den bedst indrettede og mest rummelige MPV i sin klasse. Teknisk består den af stumper fra flere Opel-modeller: Forhjulsophænget er lånt fra Insignia, mens det kompakte baghjulsophæng stammer fra den mindre Astra.

Hvordan er førerpladsen?
Lækker og med optimal ergonomi – forholdet mellem rat, sæde og pedaler passer perfekt til både store og små.

Samtidig glimrer Zafira Tourer med en indbydende finish og bundsolid byggekvalitet, der er fuldt på højde med ærkerivalen VW’s.

Alderen trykker dog en smule i midterkonsollen, hvor der er mange knapper at finde rundt i. En ny konkurrent som Citroën C4 Picasso har samlet betjeningen i en trykfølsom skærm. Til gengæld kan man glæde sig over, at den nye dieselmotor kommer med en ny gearkasse med kortere og mere præcise skift end før.

Hvordan opleves kabinen?
Foran er der luft og bredde som i storebror Insignia, og den enorme forrude med smalle stolper giver widescreen-udsigt. På anden sæderække tilbyder Zafira Tourer mere plads end konkurrenterne – især i ‘lounge’ indstillingen, hvor de to ydersæder glider ekstra bagud og ind mod midten, mens midtersædet forvandles til et gigantisk armlæn. Tredje række er dog kun for børn: Sofie på 13 år klager over beskeden plads til fødderne og en siddestilling med højt løftede knæ, og det kræver lidt akrobatik at kravle herom. Det gælder dog også for konkurrenterne.

Er sikkerheden i orden?
Tilbage i 2011 scorede Opel Zafira Tourer alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest og klarede generelt testen i overbevisende stil. I frontalkollision opnåede Zafira Tourer 15,1 point af 16 mulige, og beskyttelsen mod piskesmæld var også god. Omvendt er den tunge Zafira så hård mod bløde trafikanter, at det ville koste den femte stjerne efter de nye, skærpede NCAP-regler. Desuden mangler Zafira moderne, aktivt sikkerhedudstyr som automatisk nødbremse. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Vægten er lagt på komfort frem for sport – og sådan skal det være i en fuldblods familiebil. Komforten er til gengæld på et meget højt niveau: Selv på testbilens enorme 18-tommer fælge opsluges de fleste ujævnheder ubesværet, og støj fra motor og vind er godt undertrykt.

På mindre veje mærker man, at Zafira Tourer er en kleppert af en bil – 1.700 kg nærmer sig betegnelsen overvægtig og sammen med et lidt sterilt styretøj, piller det dynamik ud af bilen.

Styringen er dog præcis nok, og Zafira Tourer er klippestabil på de lange, lige stræk.

Hvordan er motoren?
Fremragende – og langt bedre end den bedagede to-liters diesel, der ellers fås til Zafira Tourer. Trods en relativt beskeden slagvolume på 1,6 liter sørger det massive moment på 320 nm for bundtræk allerede fra 1.400 omdrejninger, mens de 136 heste gerne galoperer op i omdrejninger, hvis der er brug for en spurt.

Uanset hastighed arbejder den nye Opel-diesel så kultiveret og støjsvagt, at vi ikke kan komme i tanke om en bedre 1,6 liters diesel lige nu.

Det har taget (for) lang tid for Opel at udvikle en ny generation af dieselmotorer, men vi kan konstatere, at den har været ventetiden værd. De 136 dieselheste giver i dén grad den tunge Zafira Tourer friske kræfter.

Passer prisen?
Tjaeh, næsten 400.000 kr. for en storfamiliebil er til den dyre side – også selv om Zafira Tourer overbeviser med smart indretning, lækker finish og en særdeles vellykket dieselmotor. Faktisk befinder Zafira Tourer sig prismæssigt oppe i det klassiske firmabilsegment – og tilbydes da også som firmabil til en mere tålelig beskatningsværdi på 300.000 kr. Private kan overveje basismodellen med mindre udstyr og en lidt svag 120 hestes turbobenzinmotor til 284.000 kr. Eller sørge for at få en klækkelig rabat på den mere harmoniske 1,6 diesel…

Er der alternativer?
Ja, men Zafira Tourer står stærkt med sin kombination af plads, komfort samt et design og en finish, der sørger for høj ‘lækkerhedsfaktor’ i en ellers meget nøgtern MPV-klasse. Citroën C4 Grand Picasso er den skarpeste konkurrent med futuristisk design og endnu bedre komfort til 334.000 kr. Den aldrende bestseller Renault Grand Scenic med 130 dieselheste spiller rollen som det prisbillige alternativ til blot 304.000 kr. – hvilket får koreanske Kia Carens til at se dyr ud trods masser af udstyr til 374.000 kr. Senere i år udfordres Zafira Tourer også af en ny VW Touran.

Konklusion:
For: Komfort, finish og vellykket dieselmotor.
Imod: Både pris og vægt er til den høje side.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Opels nye dieselmotor lover godt for bilerne fra Rüsselsheim – og giver den på alle måder fede Opel Zafira Tourer friske kræfter. Prisen er pebret, men har du råd, er den nye dieselmotor pengene værd.

Læs også tests af:

Grand C4 Picasso er stor ‘haute carture’

Kia Carens er gennemført gennemsnitlig

Pris gør Renault Scenic til familiebilernes godfather

Toyota Verso – fornyet fornuftig familieflytter

Opel Zafira Tourer er lækker men dyr

FAKTA: Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI Ecoflex Enjoy

Vejl. pris, inkl. lev.: 382.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.800 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 24,4 km/l
Forbrug i test: 17,9 km/l
Længde/bredde/højde: 467/183/169 cm
Bagagerum (min/max): 710/1.860 liter
Vægt: 1.700 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 136 hk/320 Nm
0-100 km/t: 11,2 sek
Topfart: 193 km/t

Særligt standard udstyr (Enjoy) bl.a.:
Aircondition, el-ruder for, multijusterbart rat med radio-betjening, 7 separate sæder, fartpilot, start-stop automatik, højdejusterbare forsæder m. varme, kørecomputer, 17-tommer fælge, regnsensor.
Metallak: 7.000 kr.
Navigation m Bluetooth, USB, audiostreaming og p-sensor for og bag: 21.000 kr., 2-zoner klimakontrol: 8.000 kr., lounge sæder til 2. sæderække: 3.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here