TEST: Gran Tourer er køreglæde til storfamilien

0
1564

BILTEST: Gran Tourer – BMW’s første 7 personers MPV – fornøjer med køreglæde og lækker mekanik, men prisen er høj og handler mere om prestige end plads.

Hvilken bil?
BMW 2-serie Gran Tourer er den forlængede, 7-personers udgave af 2-serie Active Tourer, der kom på markedet i 2014. Gran Tourer har 11 cm mere mellem akslerne end lillebror, hvilket giver plads til en ekstra sæderække bagerst. Priserne starter ved 415.000 kr. med en 3-cylindret turbobenziner, der yder 136 hk. Vi tester her udgaven med den mellemste dieselmotor på 2,0 liter med 150 hk og Advantage-pakke til knap 470.000 kr. inkl. levering. Testbilen har dertil automatgear til godt 37.000 kr.

Vidste du?
Både BMW Active Tourer og storebror Gran Tourer med den interne modelbetegnelse F46 bygger videre på platformen fra – ja, hold nu fast – Mini, som BMW-ingeniørerne har strukket til det yderste og lavet en familiebil ud af. Slægtsskabet med Mini’en betyder, som noget helt nyt for BMW, tværliggende motorer og forhjulstræk.

Hvordan er førerpladsen?
Indretningen af selve førerpladsen lader ikke meget tilbage at ønske – instrumentering, betjening og materialer er absolut i den gode ende. Men denne testkører på 190 cm fandt sig aldrig rigtig tilrette i treenigheden sæde, rat, pedaler. Forsædet er for kort til at yde støtte under lårene og har samtidig afrundede hjørner, der heller ikke støtter optimalt. Samtidig er polstringen ret hård og strammer om bagen på granvoksne førere, og vi savner også justerbar lændestøtte.

Hvordan opleves kabinen?

BMW 2-serie Gran Tourer kan ikke køre fra, at den er en Mini, strukket ud til en storfamiliebil. Især om skuldrene strammer kabinen, og tre på bagsædet, der er opdelt 40/60, sidder meget tæt.

Tredje sæderække, der er ekstraudstyr til 17.000 kr., er mest for børn, og det kræver en vis adræthed at komme derom, da midterste sæderække ikke kan vippes frem. Ellers er indretningen god og fleksibel. Med de bagerste sæder i brug, er bagagepladsen minimal, men ellers er der hele 650 liter at pakke på, og bagagerummet byder på flere muligheder for at fastgøre alt fra indkøbsposer til kufferter.

Er sikkerheden i orden?
Ja, BMW Active Tourer og Gran Tourer klarede sig godt i alle discipliner i NCAP crashtesten i 2014 og kørte de maksimale fem stjerner i hus. Især klarede bilen den kradsbørstige pæletest til et rent 12-tal. Dog er bilen – trods en avanceret motorhjelm, der løfter sig ved påkørsel – ret hårdhændet ved påkørsel af en fodgænger, og det var lige ved at koste BMWs familiebus den femte stjerne. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?

Man mærker slægtskabet med Mini; BMW 218d Gran Tourer kører forbavsende letbenet, selv om kabinen er relativt høj, og bilen er over 4,5 meter lang.

Styringen er præcis og direkte og retningsstabiliteten god på motorvejen. Affjedringen er til den faste side og sørger for, at karosseriet kun krænger en anelse i sving, men også at Gran Tourer byder på mere sport end komfort. Små ujævnheder og huller i vejen mærkes tydeligt, og vi anbefaler ikke testbilens 18″ alfælge, selv om de ser godt ud. 16″ standardhjul med højere dækprofil vil højne komforten.

Hvordan er motoren?
218d-betegnelsen snyder, for det er reelt en toliters turbodiesel, der ligger i testbilen. De 150 hk og 330 Nm passer perfekt til bilen – ikke for meget ikke for lidt – og det mest imponerende er motorlyden. Uden for kabinen har maskinen en hård, metallisk lyd, men inden døre er motoren stort set uhørlig – også ved 130 km/t på motorvejen. Kun ved hård acceleration gør motoren opmærksom på sig selv. Testbilen havde et 8-trins automatgear, som spiller godt sammen med motoren og absolut kan anbefales – trods merprisen på ca. 37.000 kr. Forbruget var til gengæld skuffende – kun 16,4 km/l mod de lovede 23,3 km/l.

Passer prisen?
Både og. Ser man på kvalitet, ydelse og køreegenskaber i BMW 218d Gran Tourer og sammenligner med rivalerne, er prissætningen fair nok. Også merprisen på ca. 30.000 kr. i forhold til den mindre fem-personers BMW Active Tourer. Omvendt får du mere plads i den nye VW Touran, der introduceres lige nu til små 420.000 kr. i en udgave, der er sammenlignelig med testbilen.

Er der alternativer?
Ikke rigtig. De andre tyske prestigemærker, Audi og Mercedes, tilbyder ikke en 7-personers MPV som Gran Tourer, hvilket efterlader banen åben for BMW. Der er dog interessante – og billigere – alternativer. To velkørende og fleksible muligheder er Opel Zafira med 170 diesel og Cosma-topudstyr til 460.000 kr. eller Citroen Grand C4 Picasso i luksus-udgaven ‘Exclusive’ inkl. automatgear til 453.000 kr.

Konklusion:
For: Kvalitetsindtryk, køreegenskaber, motor.
Imod: Pris, smal kabine, 2 års garanti.
Hvilken bil siger:
Stjerner4
Vil du både have plads til storfamilien og et tysk prestigemærke, er der ingen vej uden om BMW Gran Tourer, der er tyskernes første og vellykkede forsøg fra BMW i MPV-klassen. Men prisen er høj og handler mere om prestige og køreglæde end plads og fleksibilitet.

Læs også tests af:

BMW 2 Sports Tourer

Citroën C4 Picasso er stor ‘haute car ture’

Friske kræfter til fed Opel Zafira

FAKTA: BMW 218d Gran Tourer

Vejl. pris, inkl. lev.: 470.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.880 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Forbrug i test: 16,4 km/l
Længde/bredde/højde: 456/180/164 cm
Bagagerum (min/max): 645/1.905 liter
Vægt: 1.555 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/330 Nm
0-100 km/t: 9,3 sek
Topfart: 205 km/t

Særligt standardudstyr (inkl. Advantage-pakke):
Sportslæderrat med multifunktion, fartpilot med bremsefunktion, parkeringssensor, tågelygter, klimaautomatik, run-flat-dæk, dæktryksmonitor, regnsensor, opbevaringspakke, højdejusterbart passagersæde, sædevarme, 6,5″ multifunktionsskærm, bluetooth, kollisions-advarsel+ opbremsning assistent.

Fabriksmonteret ekstraudstyr:
Automatgear Steptronic 37.395 kr.
Metallak 15.139 kr.
Automatisk bagklap 9.873 kr.
Foldbart passagersæde 4.169 kr.
3. sæderække 17.334 kr.
* angivet af hvilkenbil.dk

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here