T-Roc er VW-familiens rockstar

0

BILTEST: Crossoveren T-Roc varsler nye tider for VW. Designet er ungt og cool, priserne rimelige og for en gangs skyld er der sparet på finishen. Heldigvis er de basale VW-dyder bevaret.

Hvilken bil?
T-Roc er en kompakt crossover, der bejler til et yngre publikum og udfordrer vores fordomme om VW som et lidt konservativt tysk bilmærke. Designet er både moderigtigt og udfordrende. VWs designere har i mere end én forstand løsnet slipseknuden og skabt en bil, der i sjælden grad for en VW taler lige så meget til følelserne som fornuften. T-Roc er kompakt, maskulin og muskuløs at se på, og den kan personaliseres med et væld af farver og kontrastfarver ude og inde, kromlister og frække kæmpefælge. Og det er ikke bare lir – topudgaverne fås med terrændueligt firehjulstræk. Her tester vi en mere beskeden udgave med 150 hestes benzinmotor, forhjulstræk og mellemste Style-udstyr til 280.000 kr. inkl. levering. T-Roc fås fra 244.000 kr.

Vidste du at?
T-Roc er sammen med über-Passaten Arteon de første konkrete eksempler på, at VW ikke længere skal være et bilmærke, man udelukkende vælger med hjernen. Efter dieselskandalen har VW brug for at genopfinde sig selv og skal alligevel i gang med en vanskelig omstilling mod først eldrevne og derefter selvkørende biler. Teknisk bliver fremtidens biler mere ens, og så gælder det om at skille sig ud, hvis man vil overleve. VW har også brug for penge, så man kan betale milliardbøderne efter ’dieselgate’. Det mærkes på T-Roc, der på enkelte områder ligner en spareøvelse.

T-Roc deler teknik med Golf, men baghjulsophænget er mere simpelt, mens finishen i kabinen er rustik som i en rumænsk Dacia. At VW giver køb på deres højt besungne finish er den store overraskelse i T-Roc.

Hvordan er førerpladsen?
Hvis man ser bort fra VWs væg-til-væg brug af stenhård plastic, er førerpladsen i T-Roc særdeles velfungerende. Golf-ejere vil straks føle sig hjemme, finde greb og kontakter i mørke og glæde sig over et perfekt forhold mellem rat, pedaler og et sæde, der støtter alle de rigtige steder. Du sidder bare højere end i Golf, med de fordele det giver i form af godt overblik og komfortabel ind- og udstigning. Den store infotainment-skærm i midterkonsollen er udført i glas, hvilket er det eneste indslag af luksus i den rustikke T-Roc kabine. Med mindre du ofrer 6.000 kroner på den ret spektakulære digitale instrumentering.

Hvordan opleves kabinen?
T-Roc er seks centimeter kortere mellem akslerne end Golf, og det går ud over benpladsen på bagsædet, men ellers sidder du godt både for og bag. T-Roc er også tre cm kortere end Golf – alligevel sluger bagagerummet pæne 445 liter og med flytbar bund er der ingen læssekant, når du skal skubbe tunge kufferter ind bagi. Alting virker godt skruet sammen, men erfarne VW-kunder vil blive overraskede, når de tjekker finishen: Over alt i T-Roc mødes øjet af stenhård, billig plastic i mørke nuancer. Kabinen spiller slet ikke sammen med det kække, udvendige design. Nogle vil ikke tænke over det, for feinschmeckere kan det være det afgørende turn-off…


Er sikkerheden i orden?

VW T-Roc mødte muren i Euro NCAPs skrappe crashtest i 2017 – og slap særdeles godt fra det. I forhold til Golf er knæairbaggen sparet væk, men uanset om T-Roc bliver ramt frontalt, bagfra eller fra siden, yder den god beskyttelse af sine passagerer. Faktisk scorer T-Roc 96 procent i passagerbeskyttelse, hvilket er særdeles flot. Den aktive sikkerhed er også i orden. Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og en ualmindeligt velfungerende ’lane assist’, der aktivt hjælper med at holde kursen er standard. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?
Kun udgaverne med 4Motion firehjulstræk får det fine multilink-baghjulsophæng. Alle andre T-Rocs – som testbilen her – må nøjes med en simpel, halvstiv compound-aksel. Til gengæld er elektronisk spærredifferentiale standard.
Sædvanligvis gør et højere tyngdepunkt ikke noget godt for køreegenskaberne, men VWs ingeniører har virkelig justeret fjedrene i T-Roc til tysk perfektion. Sammenlignet med Golf er undervognen en tand blødere, men styretøjet er skarpt og tilpas meddelsomt.

Resultatet er noget så sjældent som en højbenet crossover, der både er komfortabel og bevarer en snert af dynamik, der gør det sjovt at køre T-Roc. Her sætter VW konkurrenterne på plads – også fordi støj fra vind og dæk er relativt godt undertrykt.

Hvordan er motoren?
1,5 liters motoren er helt ny. Med Miller-cyklus forbrænding og cylinderfrakobling, der ’slukker’ for to af de fire cylindre ved moderat marchfart, er den tunet til at spare. Det lykkes nu ikke helt. VW lover 18,9 km/l i snit, vi målte 14,6 km/l. Omvendt er det den gamle historie med turbobenzin-motorer i høje biler om igen: Når nålen rammer 130 km/t på motorvejen, er der så meget luftmodstand, at tørsten stiger markant. Men vi kan lide motorens fine gangkultur og evne til at levere sit solide drejningsmoment fra lave omdrejninger. De 150 heste giver T-Roc det overskud, som både det kække design og de fine køreegenskaber fortjener.

Passer prisen?
Ja. Merprisen i forhold til en tilsvarende Golf, som T-Roc er baseret på, er ca. 13.000 kroner, og det er mindre, end bilfabrikkerne sædvanligvis tager for at rykke dig syv-otte cm op i en moderigtig crossover. Til gengæld må du leve med lidt mindre plads på bagsædet og en kabineplast, der mere dufter af discount end deutsche qualität. Du kan også selv spare ved at nøjes med den trecylindrede basismotor. Den yder 115 heste, høvler 21.000 kroner af prisen og gør det faktisk glimrende – merprisen for yderligere 35 heste i den testede T-Roc er dog yderst rimelig, så den er vores valg.

At T-Roc er fair prissat understreges af, at fine detaljer som adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, to-zonet klimaautomatik, læderrat og LED-kørelys for og bag altid er standard.

Er der alternativer?
VW er ikke ’first mover’ i klassen for kompakte livsstils-crossovers, men dog hurtigt nok ude til at have et begrænset antal direkte rivaler til T-Roc: Den teknisk identiske Audi Q2 koster 319.000 kroner og får sine 150 hk fra en ældre 1,4 liters motor. Fiat 500X med 140 heste motor er det charmerende, men knapt så velkørende og veludstyrede italienske alternativ til 234.000 kr., mens bestselleren Nissan Qashqai med 163 hk og tilsvarende Acenta-udstyr koster omtrent det samme som T-Roc, 281.000 kr. Peugeot 3008 byder også på spændende design og en anderledes lækker kabine og fås lige nu i en Strike-kampagnemodel med 130 hk til 279.000 kr. Toyotas endnu frækkere C-HR følger T-Roc til dørs på køreegenskaber, men må nøjes med 116 hk til kampagneprisen 259.000 kr. med C-Enter udstyr.

Konklusion:
For: Design, motor, køreegenskaber, fair pris.
Imod: Rustik kabinefinish, begrænset bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
VW T-Roc
T-Roc er VW-familiens rockstar. Der er spor af spare-tricks og kabinen er halvtrist, men ellers rammer VW bilmoden lige på kornet med T-Roc. Selv prisen nærmer sig det folkelige, og så er vejen banet for et solidt hit hos de VW-glade og crossover-hungrende danske bilkøbere.


Læs også tests af konkurrenterne:

C-HR gør Toyota fantastisk igen

Audi Q2 – stilfuld crossover til fair pris

Honda HR-V: Højbenet, rummelig ven

500X er den bedste Fiat i mange år

Jeep Renegade – rebel ude, blid inden i

3008 sætter ny kurs for Peugeot

Nissan Qashqai rammer plet igen

FAKTA: VW T-Roc 1,5 TSi Style

Vejl. pris, inkl. lev.: 280.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,9 km/l (120 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 14,6 km/l
Længde/bredde/højde: 423/182/157 cm
Bagagerum (min/max): 445/1.290 liter
Vægt: 1.330 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbobenzin med cylinderfrakobling
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,4 sek
Topfart: 205 km/t

Særligt standardudstyr (Style):
2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, 8” trykfølsom skærm, automatisk nødbremse m.fodgængergenkendelse, aktiv sporassistent, multikollisionsbremse, PreCrash, adaptiv fartpilot, 16” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer, sædevarme for, kurvelys, splitbagsæde, LED-kørelys for og bag, elektronisk differentialespærring, træthedsregistrering.
Metallak: 4.400 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:
DK komfortpakke (elbetjent bagklap, køreprofilindstilling og nøglefri betjening): 11.000 kr., DK navigationspakke: 10.800 kr., DK-designpakke (tag i kontrastfarve (sort eller hvid), 17 alufælge, ambiente belysning): 13.000 kr., DK-pakke: (app-connect, opvarmet rat, lændestøtte, bakkamera): 7.000 kr., digitale instrumenter: 6.000 kr.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation