TEST: Volvo er på vinderkurs med V90

0

BILTEST: Volvo genopfinder sig selv med V90. Den selvsikre svensker nyfortolker klassiske dyder som sikkerhed og design og tilbyder skandinavisk coolness i den konservative luksusklasse.

Hvilken bil?
Volvo V90 afløser ‘herregårdsvognen’ V70, der for mange er indbegrebet af det svenske bilmærke. Teknisk er den baseret på den enorme SUV XC90, og dermed den anden model i en bølge af nye Volvo’er, der skal redefinere mærket og løfte salget. Det sidste er allerede lykkedes: Efter at Volvo blev overtaget af kinesiske Geely, der har investeret otte milliarder kroner i en komplet fornyelse af mærket, har Volvo-salget slået alle rekorder. V90 spiller en afgørende rolle for Volvos ambition om at blive et fuldgyldigt alternativ til de tyske luksusmærker Audi, BMW og Mercedes. Her tester vi V90 i topudgaven D5 med træk på alle fire, automatgear og Inscription-udstyr til 864.000 kr. inkl. levering. V90 fås fra 589.000 kr.

Vidste du at?
Design er en vigtig ingrediens i Volvos opskrift på succes. Det klassiske, kantede look er opdateret af den tyske designer Thomas Ingenlath med stor respekt for den minimalistiske, skandinaviske designtradition. Brancheanalytikere tror så meget på både Volvos historiske greb om stationcar-klassen og det ‘nye Volvo’, at V90 forventes at blive den mest solgte stationcar i luksusklassen. Selv om merprisen for den store bagklap er pebrede 45.000 kr., kommer V90 også til at stå for langt det meste af salget af Volvos nye 90-serie herhjemme.

Hvordan er førerpladsen?
Lys, luftig og utrolig elegant. Materialer som læder, ægte træ, aluminium og bløde plastoverflader dufter af luksus, men det særlige ved førerpladsen i V90 er fraværet af knapper. I stedet får du en iPad-stor trykfølsom skærm flankeret af lodrette luftdyser, hvorfra du styrer næsten alt. Det kræver tilvænning, og man kan stille spørgsmålstegn ved det trafiksikre i at lægge så meget ind i en skærm, der virker som blikfang for øjet. Men du lærer at surfe rundt i menuerne, og så kan både øje og sjæl slappe af i en kabine, der også byder på perfekt ergonomi i lækre læderstole.

Førerpladsen i V90 kunne være indrettet af en dansk mesterdesigner som Arne Jacobsen – det er jävla bra gjort af Volvo.

Hvordan opleves kabinen?
Hvor den gamle V70 med sin lodrette bagklap havde et enormt bagagerum, rusker V90 op i de gamle Volvo-dogmer. Bagruden på den eldrevne bagklap læner sig nu elegant fremad. Det koster i bagagerummet, der også kunne bruge nogle flere aflæggerum til småting. Til gengæld gør V90 effektivt op med den begrænsede benplads på bagsædet i V70, så der endelig kan sidde to granvoksne vikinger og en langlemmet teenager på bagsædet.

En blæret detalje til 80.000 kr. (!) er top-lydanlægget fra britiske Bowers & Wilkins, der kan genskabe akustikken fra koncertsalen i Volvos hjemby Göteborg. Undertegnede har hørt endnu dyrere bilanlæg, men aldrig noget så øredøvende vellydende som i V90.

Er sikkerheden i orden?
Hverken Volvo V90 eller sedanudgaven S90 er endnu ikke testet af Euro NCAP. Med samme grundlæggende teknik som den store XC90 er der dog grund til at tro, at V90 er blandt de sikreste biler på markedet. Arsenalet af sikkerhedsassistenter er respektindgydende, og Volvo V90 byder på flere unikke opfindelser. F.eks. en nødbremse der kan opdage og bremse for både fodgængere, cyklister og store dyr, sensorer, der opdager tværgående trafik både foran og bagved bilen samt sæder, der kan opsuge noget af energien, hvis bilen kører af vejen og flyver henover grøfter og andre store ujævnheder. Volvos vision er, at i 2020 skal ingen Volvo-ejere omkomme i en trafikulykke. V90 virker som et syvmileskridt i dén retning.

Hvordan kører den?
Også her udfordrer V90 dogmerne. Med firehjulstræk vejer V90 næsten to ton, men den opleves lettere og mere atletisk end sine tyske konkurrenter. Styretøjet giver også en god idé om underlaget, så V90 fremstår faktisk mere sportslig og direkte end både Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, der alle i mere eller mindre grad isolerer dig fra omverdenen. I Volvo V90 er du også godt isoleret fra det meste støj fra dæk, vind og motor. Akilleshælen er affjedringen, der er mere nervøs end konkurrenternes. Især små, skarpe ujævnheder trænger igennem og det bliver formentlig forstærket af testbilens enorme 20-tommer fælge. De ser godt ud, men vi ville spare pengene og nøjes med de 18-tommer fælge, der er standard.

Hvordan er motoren?
Stærk og alligevel V90’s svageste punkt. Volvos nye filosofi om, at motorer aldrig må være større end en firecylindret to-liter, sætter nemlig nogle naturlige begrænsninger og afføder tekniske krumspring.

I D5-motoren eliminerer en lille genistreg kaldet Power Pulse turbotøven ved at blæse trykluft ind i turboen ved acceleration. Det virker, for den enorme V90 er hurtigt ude af startblokken.

Oppe i fart udebliver det afgørende punch dog og sammenlignet med konkurrenternes sekscylindrede maskiner er Volvos dieselmotor trods 235 hk simpelthen for ordinær i gangkultur, kraftoverskud og især lyd. Hvad værre er, så tyder et testforbrug på 12,8 km/l ikke på, at Volvo opnår nogen reel besparelse ved at nøjes med fire cylindre i stedet for seks.

Passer prisen?
I den testede udgave er Volvo V90 faktisk dyrere end de tyske rivaler. En del af forklaringen er dog, at V90 allerede i basisudgaven er bedre udstyret – faktisk så godt, at vi for alvor kun mangler blanke rudelister og det flotte LED-kørelys udformet som Thors hammer. Vil du have de lækre detaljer med, skal du ofre 65.000 kr. ekstra på mellemste udstyrstrin Momentum, der også indeholder LED-forlygter, eldrevet bagklap, nøglefri betjening og p-sensor bag. Til gengæld ville vi gå et trin ned i motor til D4, spare firehjulstrækket, men fortsat betale 45.000 kr. ekstra for det velskiftende 8-trins automatgear. Efter vores vurdering giver en V90 D4 Aut. Momentum til 719.000 kr. mere værdi for pengene end den testede D5 Aut. AWD Inscription til 864.000 kr.

Er der alternativer?
Med V90 har Volvo sigtekornet indstillet på disse tre biler: A6 Avant 3,0 TDI quattro med 218 hk og automatgear til 761.000 kr., BMW 530d Touring Xdrive Aut. med 218 hk til 832.000 kr. og Mercedes E-klasse Touring 350d aut. med 258 hk til 858.000 kr. At de alle har seks cylindre og alligevel er billigere end Volvo V90 D5 Aut. AWD Inscription understreger svenskernes tårnhøje ambitioner. Husk dog, at de tyske rivaler er nødtørftigt udstyret sammenlignet med Inscription-udgaven af V90. Du skal altså ikke sætte mange krydser på ekstraudstyrslisten hos Audi, BMW og Mercedes, før tyskerne koster mindst lige så meget som Volvoen.

Konklusion:
For: Design, finish, plads og udstråling.
Imod: Motor, affjedringskomfort, pris.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Volvo V90 er ikke perfekt, men særdeles vellykket. I topudgaven får Volvo dog udstillet begrænsningerne i at nøjes med fire cylindre. Til gengæld lykkes det Volvo at tilføre luksusklassen noget nyt i form af design og kabineindretning. Sammen med en tårnhøj coolness-faktor sikrer det V90 den femte stjerne.

Læs også test af konkurrenterne:

Ingen midtvejskrise for Audi A6

BMW 520d – kongen af motorvejen

Teknologi er stjernen i ny E-klasse

FAKTA: Volvo V90 D5 AWD aut. Inscription

Vejl. pris, inkl. lev.: 864.000 kr. (Beskatningsværdi: 670.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 4.500 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Endnu ikke testet
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Forbrug i test: 12,8 km/l
Længde/bredde/højde: 494/188/148 cm
Bagagerum (min/max): 560/1.526 liter
Vægt: 1.925 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 235 hk/480 Nm
0-100 km/t: 7,2 sek
Topfart: 240 km/t

Særligt standardudstyr (Inscription):
Digital instrumentering 12,3 tommer, trykfølsom skærm med navigation, 8-trins automatgear, varme i forsæder, fire-zone klimaanlæg, elruder, adaptiv fartpilot, LED-forlygter med fjernlysassistent, lys- og regnsensor, multifunktionslæderrat, LED-baglygter, 19” alufælge, start-stop automatik, bluetooth, elektrisk nedfældbart bagsæde, nøglefri betjening, hill start assist, blanke rudelister og tagrælinger, håndfri eldrevet abning af bagklap, læderindtræk, p-sensor bag.
Sikkerhed: Træthedssensor, afstandsalam, køassistent, Pilot Assist (semi-autonom kørsel op til 130 km/t), linjevogter, skiltegenkendelse med hastighedskontrol, automatisk nødbremse med detektion af fodgængere, cyklister, store dyr og tværgående trafik.

Metallak: 17.000 kr., panorama-soltag: 29.900 kr., Bowers & Wilkins premium sound: 80.000 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation